Oktober er Nasjonal sikkerhetsmåned. Flere aktiviteter fra NorSIS og NSM. SANS øker trusselnivået til Gul på bakgrunn av Shellshock svakheten. Fortsatt mye malware som blir spredt gjennom reklame.
Reklamefirma sliter med å få slutt på malware i reklamen.
Sent i september begynte flere store nettsteder å dele ut malware via infiserte reklame-bannere til sine besøkende. Blant disse sidene var The Jerusalem Post, The Times of Israel og The Hindustan Times. Reklamefirmaet Zado sa de fikk fjernet dette etter ti dager og erklærte at de endelig var malware frie. Men senest på søndag ble det raportert om flere reklamer som serverte malware til besøkende. Svakheten skal nå være fjernet og problemet endelig løst. På TSOC ser vi at Flash er den vanligste infeksjonsvektoren for "drive-by"-infeksjoner i dag. |
||||
Referanser | ||||
---|---|---|---|---|
http://arstechnica.com/security/2014/09/adver[...] |
Nasjonal sikkerhetsmåned
I forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmåned arrangerer NorSIS og Nasjonal sikkerhetsmyndighet regionale sikkerhetsseminarer flere steder i landet. Dette rettes mot ansatte i arbeidslivet og omhandler de sikkerhetsutfordringene som de fleste av oss møter i den digitale hverdagen. | ||||
Referanser | ||||
---|---|---|---|---|
http://www.nsm.stat.no/kurs-og-arrangement/na[...] http://www.nsm.stat.no/blogg/12-maneder-i-aret/ https://sikkert.no/arrangementer/apning-av-na[...] |
INFOcon trusselnivå økt til Gul
SANS' Internet Storm Center (ISC) har hevet trusselnivået til gult etter de stadig nye svakhetene som blir oppdaget i Bash. Hevingen av nivået indikerer en mindre trussel for internetts infrastruktur. |
||||
Referanser | ||||
---|---|---|---|---|
http://arstechnica.com/security/2014/09/shell[...] |