Android-apps gir seg ut for å være Apple-enheter i ny og sofistikert klikksvindel-metode. The New York Times ser på omfanget av brukersporing vha. smarttelefoner og hvordan denne informasjonen omsettes og bl.a. benyttes i lokalsjonsbasert reklame.
Sofistikert Android klikksvindel-metode avdekket.
| SophosLabs har funnet 22 Android-applikasjoner på Google Play som benytter en ny og avansert form for klikksvindel for å tjene penger på falske reklamevisninger. Det spesielle her er at applikasjonenene bl.a. gir seg ut for å være Apple-enheter overfor reklamenettverkene, samt viser reklamen i et usynlig vindu og emulerer brukeraktivitet for å ikke blir avslørt som falske reklamevisninger. Applikasjonenen er nå fjernet, men skal ha blitt lastet ned over 2 millioner ganger. |
||||
| Referanser | ||||
|---|---|---|---|---|
|
https://news.sophos.com/en-us/2018/12/06/andr[...] |
The New York Times ser på omfanget av lokasjonsbasert reklame.
| En interessant artikkel fra The New York Times om hvordan lokasjonsbasert reklame har blitt "big business", og hvordan sporing av våre vaner og handlemønstre i økende grad blir gjort av ulike apper med lokasjonstjenester slått på. | ||||
| Referanser | ||||
|---|---|---|---|---|
|
https://www.nytimes.com/interactive/2018/12/1[...] |