Android-apps gir seg ut for å være Apple-enheter i ny og sofistikert klikksvindel-metode. The New York Times ser på omfanget av brukersporing vha. smarttelefoner og hvordan denne informasjonen omsettes og bl.a. benyttes i lokalsjonsbasert reklame.
Sofistikert Android klikksvindel-metode avdekket.
SophosLabs har funnet 22 Android-applikasjoner på Google Play som benytter en ny og avansert form for klikksvindel for å tjene penger på falske reklamevisninger. Det spesielle her er at applikasjonenene bl.a. gir seg ut for å være Apple-enheter overfor reklamenettverkene, samt viser reklamen i et usynlig vindu og emulerer brukeraktivitet for å ikke blir avslørt som falske reklamevisninger. Applikasjonenen er nå fjernet, men skal ha blitt lastet ned over 2 millioner ganger.
|
Referanser |
https://news.sophos.com/en-us/2018/12/06/andr[...]
|
The New York Times ser på omfanget av lokasjonsbasert reklame.
En interessant artikkel fra The New York Times om hvordan lokasjonsbasert reklame har blitt "big business", og hvordan sporing av våre vaner og handlemønstre i økende grad blir gjort av ulike apper med lokasjonstjenester slått på. |
Referanser |
https://www.nytimes.com/interactive/2018/12/1[...]
|